F.A.Q.


1.Ce este un splitboard?

Un splitboard este un snowboard ce se poate desparti in doua bucati longitudinale, astfel devine o pereche de schiuri. Asta ii permite unui snowboarder sa abordeze muntele asemanator schiorului de tura… cu “placa” sub picioare si nu in carca. Pieile de foca sunt folosite, bineinteles, pentru tractiune, iar potecile schiorului si splitboarderului devin comune. Odata ajunsi in varf, nu ai decat sa ansamblezi placa devenind astfel snowboardul de mai devreme. Ramane doar coborarea mult asteptata.

2.Care sunt avantajele unui splitboard?

Marele avantaj al splitboardului este ca te tine la suprafata in powder in timp ce urci, nu te afunzi, nu ai nevoie sa folosesti rachete de zapada si mai ales nu iti vei mai cara snowboardul in spate. Poti folosi aceeasi poteca ca un schior ceea ce inseamna ca vei irosi mai putina energie decat sa iti bati singur poteca cu boots. De asemenea, vei deveni mai agil, rapid si capabil sa abordezi o ruta mai lunga pe un splitboard. Acum posibilitatile mai sunt limitate doar de imaginatia ta… si, desigur, pregatirea ta fizica.

3.Cum stii daca ai nevoie de un splitboard?

Daca iti place sa o arzi prin powder dupa o ninsoare sanatoasa, dar detesti sa stai la cozile interminabile de la transportul pe cablu sau preferi sa te dai pe o zapada pe care nu s-a mai dat nimeni inaintea ta, atunci de un splitboard ai nevoie.Daca iubesti linistea muntilor si nu te deranjeaza putin efort ca sa ajungi in varful dorit, atunci de un splitboard ai nevoie. Daca pricepi intelesul aventurii si implinirea ca ai urcat pe cont propriu… doar ca sa te dai la vale, atunci de un splitboard ai nevoie. Daca nu iti permiti sau daca nu folosesti un snowmobile… ai ghicit… de un splitboard ai nevoie.

4.Ce cunostinte trebuie sa ai?

Daca te poti da pe un snowboard obisnuit… te poti da si pe un splitboard.

5.De ce echipament ai nevoie?

Ai nevoie de echipamentul de baza pentru backcountry: aparat de detectare a victimelor in avalansa (Pieps), lopata, sonda de cautare si cel mai important: trebuie sa stii sa le folosesti (sfat de pe www.splitboard.com). Ele nu functioneaza: daca esti singur, daca sunteti doi, iar colegul nu are nimic din echipamentul specificat mai sus sau daca nu stii cum sa le utilizezi. De asemenea ai nevoie de bete telescopice (pentru ca la vale nu vrei sa cari in spate betele de schi ca pe niste ochi de melc) si un rucsac eficient=sa contina trusa de avalansa, apa, mancare, harta, busola si inca un strat de haine. Splitboardul va veni la randul sau cu pieile de foca si crampoane. (crampoanele sunt esentiale pe zone de zapada inghetata).

6.De cata experientra in Backcountry ai nevoie?

Pai, cam ai nevoie de ceva experienta. Daca nu ai mai mers pe munte iarna sau daca vara nu ai colindat coclaurii pedestru sau pe doua roti, ar fi ideal sa te documentezi, eventual daca vrei sa te super aventrurezi sunt foarte bune si niste cursuri de avalansa si mers pe munte iarna. Chiar si la noi in tara au aparut multi care te pot ajuta. Daca nu ai prieteni cu mai mula experienta decat tine, daca esti singur pe lume, nu te panica. Sunt cursuri, scoli de iarna la tot coltul. Te vor invata primii pasi in ce te intrereseaza: avalanse, orientare, harti, despre diferite zone, rescue, etc. Ba mai mult sunt super ocazii sa iti faci noi amici de drumetie.  Daca esti la prima iesire este esentail sa stii traseul pe care l-ai ales. Documenteaza-te cat mai temeinic. Ca sfat: poti incepe chiar pe o partie amenajata, ceva statiune. Va trebui sa te obisnuiesti intai cu echipamentul, cu urcatul, cu tot ce ai nou pe tine. Porneste pe o vreme cu soare, buna, frumoasa. Cauta vemea ca in filmele de la Red Bull: senins, albastru si alb. Backcountry-ul este un mod foarte fain sa te dai iarna. Difera foarte mult de cel de partie. Respecta intai muntele, natura, apoi si tie iti va merge bine. Jandarmii si salvamontistii de pe partiele aglomerate lipsesc cu desavarsiere, camaradul tau le va tine locul. Asa ca nu-l pierde din vedere, stati apropiati, schiati impreuna si la deal si la vale. Daca sunteti diferiti in pregatirea fizica, nu e bai, cel bun il astepatpa pe cel slab. Nu e rusine, e prietenie. Poti gasi peste tot informatii despre turele pe munte iarna, chiar si despre backcountry, asa ca nu-ti fie lene.

7.Cum “schiez” la deal?

Schiatul pe splitboard este o arta. (sursa: www.splitboard.com). Daca nu ai mai schiat pe bune sau daca nu ai mai facut schi de tura, la primele iesiri te vei simti ca un idiot. Este diferit fata de mersul in rachete de zapada si necesita mai multa tehnica. In loc sa scoti de fiecare data piciorul din zapada cu fiecare pas pe care-l faci, cu splitboardul poti face alunecari in fandare (slide) mult mai eficiente in ce priveste raportul dintre distanta parcursa si energia consumata. Stai drept si priveste drept in fata (nu sta aplecat), pune schiurile inainte pana la calcai si nu pana la varful piciorului, fixeaza bine schiul in zapada, apoi fa urmatoarea fandare. Pastreaza mereu picioarele apropiate, iar daca aluneci foloseste crampoanele, bea multa apa, iar cand totul este in zadar… ia-o de la capat. Vei ajunge sus in cel mai scurt timp posibil. Mai jos aveti numarul noi din revista Splitboard Magazine Step by Step unde la pagina 44 este prezentat mult mai detaliat. Spor la rasfoit. http://issuu.com/splitboard.cat/docs/splitboard.cat2

8.Cum faci tranzitia splitboardului?

Tranzitia splitboardului in modul de schi este foarte usoara si rapida… desigur dupa ceva practica. Ideea de baza este cam asa. Carligul de la varf si cel de la coada sunt deconectate iar placa este separata in regim de schi. Apoi legaturile sunt mutate din regimul de snowboard in cel de schi. Urmatorul pas este aplicarea pieilor de foca pe talpa schiului. Acum esti gata sa urci. Modificarea in regimul snowboard este identica, doar ca in sens invers. Mai jos vezi un tutorial: din schi in placa  (split mode)  Conditiile vremii, zapada, temperatura, joaca un rol foarte important in ceea ce priveste timpul alocat pe tranzitie, dar cu putin exercitiu o sa iti fie usor. Curata zapada si gheta de pe schiuri inaintea ansamblarii, astfel ca placa sa se imbine mai usor. Cele cateva momente pe care le “pierzi” pe tranzitie nu au nici o valoare, cand te gandesti cat timp salvezi schiind in loc sa folosest rachete de zapada sau cand te gandesti la efortul depus sa mergi prin zapada pana la brau. Dupa ce ai exersat de ajuns, ar trebui sa iti ia cam 1-2 minute dupa cate zic cei de pe www.splitboard.com, dar rezonabil dupa mine sunt 5-6 minute, chiar si pe vreme rece si cu manusile pe maini.

9.Cum se comporta splitboardul la vale?

Pe la inceputuri, coborarea cu splitboardul era o provocare, dar cu tehnologia din ziua de azi placile sunt mult mai solide ca oricand. S-au dus zvonurile cum ca este prea flexibil si instabil. Splitboardurile de azi sunt imbunatatite si se simt exact ca o placa solida, “dintr-o” bucata, chiar si in zapada dificila. Te poate duce oriunde, de la powderul visat pana in cele mai odioase vai si zapezi.


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>